NOWA PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ (20.01.2016)

Dzisiaj przyszła pora na kolejny raport. Przygotowałam dla was opis nowej piramidy żywienia. Zaktualizowana wersja została opublikowana  zgodnie z aktualnymi wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), a została zaprezentowana podczas Narodowego Kongresu Żywieniowego zorganizowanego przez Instytut Żywności i Żywienia 20 stycznia 2016 roku w Warszawskim Pałacu Kultury - jej pełna nazwa to Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Piramida ta zmienia dotychczasowy obraz procentowy produktów, które musimy spożywać, a właściwie można byłoby powiedzieć, że wywraca wszystko do góry nogami! Zresztą sami zobaczcie i najlepiej gdzieś sobie zapiszcie albo wydrukujcie i przyczepcie na lodówkę – pora na rewolucję!


                  1.       Zmiana nazwy piramidy – aktywność fizyczna priorytetem
W końcu! Piramida wyraźnie podkreśla ważność aktywności fizycznej, która jest na samym dole. W tym przypadku nie chodzi jednak o to, abyśmy czym prędzej biegli zapisać się na siłownię i robić dziennie wykańczające treningi tylko o racjonalne podejście do sprawy, że nawet najmniejszy ruch jest już aktywnością! Dlatego zamiast jechać komunikacją miejską, aż do celu wysiądź chociażby dwa przystanki wcześniej. Masz psa, a nie chce Ci się z nim spacerować? Zacznij! Udowodniono, że podczas godzinnego spaceru można spalić około 200 kcal? Nie jest to dla Ciebie motywujące? Świeże powietrze oczyszcza umysł i pomaga lepiej nam się skupić – masz ważny egzamin? Poucz się trochę, wyjdź na spacer, wróć i powtórz raz jeszcze lepiej się poczujesz! W tym przypadku chodzi o to, aby starać się jak najczęściej uprawiać jakąkolwiek aktywność fizyczną dla naszego dobra, bo jak pewnie wiecie wspomaga ona walkę z otyłością (właściwie jej zapobiega), cukrzycą i innymi problematycznymi chorobami!

2.      Owoce i warzywa podstawą diety
Produkty te sprzyjają zachowaniu prawidłowej masy ciała i po które można zawsze sięgnąć. Poza tym mają bardzo dużo ważnych witamin i minerałów, które wspierają pracę naszego organizmu. Zalecane jest jednak aby zachować pewne proporcje w ich spożywaniu – ¼ owoców i ¾ warzyw jako dzienne zapotrzebowanie.  Należy pamiętać o tym, aby posiłki komponować tak, aby warzywa stanowiły przynajmniej połowę produktów obecnych na talerzu.

      3.       Zboża wciąż istotne w naszej diecie!
Należy również nie zapominać o spożywaniu produktów pełnoziarnistych – które dostarczą nam dobre węglowodany i błonnik. Oczywiście alergicy muszą znaleźć ich zamienniki.

       4.       Co z nabiałem?
Mimo tego, że znalazł się na czwartym miejscu to o nim również nie należy zapominać i co najważniejsze nie eliminować go z diety, ponieważ produkty te zawierają chociażby wapń, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania kości i zębów czy białko, które jest łatwo przyswajalne przez nasz organizm.

      5.       Co z tym mięsem?
Chociaż znalazło się na samym szczycie piramidy to i tak należy go spożywać jednak nie w sporych ilościach – jest to chociażby czerwone mięso, które z jednej strony dostarcza niezbędne dla organizmu żelazo i białko to również podnosi poziom złego cholesterolu (LDL) co w konsekwencji może doprowadzić do rozwoju miażdżycy. Oczywiście nie możemy zapominać o rybach, które są polecane, ponieważ zawierają kwasu Omega-3, dlatego warto je jeść jako zamiennik tradycyjnego mięsa.

      6.       Tłuszcze
Zwierzęce zamieniajmy na roślinne, ponieważ te drugie mają więcej właściwości odżywczych. Również fakt, że orzechy są na szczycie nie oznacza, że mamy usunąć je z jadłospisu – po prostu nie zjadajmy kilku opakowań na raz jak to kiedyś się mówiło, że jeśli chcesz schudnąć jedz orzechy i jeszcze raz orzechy. Niestety to nieprawda.

      7.       Informacje dodatkowe
Z boku piramidy macie jeszcze kilka obrazków – dokładnie sześć, które przedstawiają:
- wodę, którą należy pić, pić i jeszcze raz pić – minimum 1,5l dziennie.
- przekreślony cukier – starajmy się nie słodzić. Jednak jeśli już musimy to robić używajmy zamienników – miód, syropy czy chociażby cukier brązowy. Jednak jeśli możemy ograniczmy go do minimum
- kawę i herbatę – które są dozwolone, ale również z umiarem
- zioła – są one wskazane w diecie i są jedną z ważniejszych zmian wprowadzonych do obecnej piramidy. Oprócz nadania smaku potrawom zawierają również wiele prozdrowotnych składników, dlatego należy je dodawać do naszych potraw! Oczywiście nie mówię tu o tych zawierających gluten i substancje wzmacniające smak – najlepsze są te z ogródka lub kupione w sklepach ze zdrową i ekologiczną żywnością
- sól – staramy się dawać jej jak najmniej, ponieważ zwiększa ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe, miażdżycę czy też powoduje wzrost ciśnienia tętniczego poprzez zatrzymywanie wody w organizmie


Co sądzicie o nowej piramidzie żywienia? Podobają wam się te zmiany? 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz